metoden.blogg.se

Vi är metoden. Får feta arvoden.

Myrorna

Kategori: Fickpengen

Jag vet inte om ni har hört om det här redan, men i måndags förmiddag knivhöggs en 33-årig kvinna i centrala Västerås. Hon lyckades blödande springa in på Myrorna och ropa på hjälp, men mannen kom efter och skar henne över halsen innan personalen hann göra något. Hon opererades resten av måndagen.
 
Jag visste inte om det här när jag gick förbi Myrorna i måndags kväll. Jag var på väg till tjejjouren för ett möte, och tänkte när jag gick förbi Myrorna att det var länge sedan jag var där sist och att jag borde ha åkt in lite tidigare för att kolla på kläder. Det hade hade jag förstås inte kunnat gjort, för det var avspärrat, med det visste jag ju inte. Sedan, när jag kom till tjejjouren, så satt två tjejer som skulle vara med på mötet och läste om den här händelsen på en dator inne på kontoret. Jag fick förklarat för mig vad som hade hänt och den ena tjejen sa att det var så obehagligt, för så fort hon hörde om det här så hade hon tänkt "det där är nog nån vi känner till". Hon tänkte på hur mannen hade verkat sakna spärrar helt. Precis då kommer en tjej som arbetar där in på rummet och sa att vi måste skjuta på mötet några minuter för att en kvinna som bodde i huset inte hade varit där sedan i lördags och inte gått att få tag i, så hon skulle försöka få tag i hennes mobilnummer. Ett par minuter senare började mötet, så jag antar att hon fick tag i kvinnan som bodde i huset och att hon mådde bra. Men alltihop kändes så nära ändå. 

Och igår avled den knivhuggna kvinnan av sina skador. Polisen berättar att mannen och hon hade haft en relation tidigare samt att brottet verkar vara "hedersrelaterat", att det funnits en hotbild kring kvinnan sen tidigare och att hon hade ansökt om kontaktförbud i september utan att ha fått det. Så otroligt typiskt. Kollade just på ett gammalt avsnitt av Debatt där de pratade om just hur dessa mord på kvinnor som dödas av närstående män skulle kunna hindras om man bara tog hotbilden som kvinnor berättar om på allvar. Alltihop känns så himla onödigt. Och så nära. När jag läste i UNT imorse att hon avlidit så kändes det som att det var någon jag känner som hade dött.


Extrainformation: Jag sökte på "kvinna västerås" för att läsa mer och fick på förstasidan fram en annons med en kvinna som sålde sex i Västerås på en "vanlig" annonssida som har sektionen "Erotiska tjänster" (what what what?!)... Då sökte jag på "kvinna västerås mördad" och fick på förstasidan fram en "exponerat"-artikel om den aktuella händelsen med rasistiska kommentarer som fick en att vilja kräkas. Hejdå internet! Klockan är fem över halv fyra på morgonen och jag ska sova.


/Fickpengen

(Ja, jag är stolt över att jag lärt mig länka såhär!)

Kommentarer

  • Gåtan säger:

    du är jätteduktig på att länka och det ser proffsigt ut. Nej jag hade faktiskt inte hört något om det. Men gud vad hemskt! Jag förstår att det känns väldigt nära också, man tänker sig liksom inte att något sånt ska hända i Västerås... usch

    2013-01-19 | 19:55:55

Kommentera inlägget här: