metoden.blogg.se

Vi är metoden. Får feta arvoden.

Olabadola

Kategori: Fickpengen

"Min" psykiatriker Ola Gefvert, chef för närpsykiatrin i Enköping, har hamnat i blåsväder!
Ni kanske har hört om före detta polischefen Göran Lindberg, som dömdes till sex års fängelse för grov våldtäkt, våldtäkt, misshandel, koppleri, köp av sexuella tjänster och försök till köp av sexuell tjänst år 2010. Han kallades i sitt arbete för "Kapten Klänning" för att han var så feministiskt engagerad och "brann" för jämställdhetsfrågor, mäns våld mot kvinnor och liknande, men på fritiden köpte han sex av och begick övergrepp på unga flickor. P1 har gjort en dokumentär i två delar, "Den fastspänd flickan", som handlar om en ung kvinna som blev brutalt våldtagen av honom som 17-åring. Hon kallas i dokumentären för "Nora".. Nora bodde på ett behandlingshem på grund av sitt självskadebeteende när hon började att prostituera sig, och det var så hon träffade Göran Lindberg som våldtog henne. Jag lyssnade på första delen av dokumentären i veckan, och det var verkligen hemskt att höra på hur hon aldrig, trots de olika vårdhem hon bott på, fått den hjälp hon behövde från varesig socialtjänst eller psykiatrin. På söndag sänds del nummer 2, och det är där ett inspelat samtal med Ola Gefvert finns med. Nora hade kontakt med honom då hon försökt ta livet av sig efter att ha vittnat mot Lindberg, och hon spelade i smyg in ett samtal med honom. Hon ville ha en kvinnlig psykolog eftersom hon kände sig obekväm och otrygg med män efter allt hon varit utsatt för. "Då säger jag att du får vara självskadefri i sex månader, så ska jag köpa en kvinna" svarar Ola.
Hon skulle "sköta sig" först och inte göra illa sig själv under sex månader innan han "köpte en kvinna" åt henne alltså. Ola är nämligen, förutom psykiatriker och verksamhetschef på Närpsykiatrin i Enköping, också ägare till företaget, därav formuleringen om att han skulle "köpa en kvinna". Så länge skulle Nora nöja sig med den manliga skötaren som Ola hade anställd. Ekonomiskt motiv till att hon inte fick den vård hon behövde alltså. Dessutom säger Ola i samtalet att "Kapten Klänning är ingenting" i jämförelse med vad en del andra flickor varit med om. Ola har också kallat henne för "hora" och sagt att hon "horat runt redan innan Lindberg" (som att det då inte var så farligt att hon blev våldtagen" och när Ekot ringer honom ser det ut såhär:
 
Ekot frågar Gefvert vad Noras tidigare prostitution har med saken att göra.

– Om man har varit, bedrivit ... alltså sålt sig själv redan innan eventuella andra brott så tror jag inte riktigt att det har någon stor bäring. Jag försökte få den här stackars frivårdsinspektören att på något sätt inse att det är lite orimligt det hon säger, säger han till "Ekot".

Du menar att hon inte kan bli våldtagen för att hon är prostituerad?

– Jag vet inte. Jag vill inte kommentera det, säger han till "Ekot".

Så sjukt hur en psykatriker, som arbetar med  människor som mår dåligt, kan bete sig på det här viset och resonera såhär! Han ställer sig alltså tveksam till att en självdestruktiv flicka som prostituerat sig kan bli våldtagen, och tar inte hänsyn till en våldtagen flickas behov av att få prata med en kvinnlig psykolog. Jag har alltid tyckt att han beter sig lite obehaglig och kallt och han brukar säga märkliga saker ("Röker du mycket hasch?" från tomma intet till exempel), det var dessutom han som hänvisade mig bort från Närpsykiatrins vård i somras med motiveringen att jag inte behövde ha någon mer vård och mådde bra, när jag mådde uruselt. Nu har jag självklart totalt tappat respekten för honom och jag hoppas att hans beteende får konsekvenser, Jag ser inte framemot att förnya mitt körkortsintyg hos honom (måste ske innan februari) om han ska sitta kvar. Men det kommer han säkert, det är ju hans företag. Män med makt ni vet.

/ Fickpengen

Kommentarer

  • Gåtan säger:

    Fyfan vad äckligt. Varför väljer en sån människa ett sådant yrke?

    2013-01-19 | 19:56:52
  • Pengen säger:

    Helt sjukt! Borde lyssna på dokumentären, men vet inte om jag pallar just nu....

    2013-01-22 | 22:28:56

Kommentera inlägget här: